Król Senna

Historia według wielu najlepszego kierowcy wyścigowego w historii.

formula1.com

W tym roku będziemy przeżywać dwudziestą rocznicę śmierci człowieka, który swoim postepowaniem dał przykład, że można oddać życie dla pasji. Ayrton Senna, bo o nim mowa, był 3 krotnym Mistrzem Świata w Formule 1. Zginął na torze podczas Grand Prix San Marino w 1994 roku.

Jako Brazylijczyk prezentował on kraj podzielony na dwie grupy społeczne: ludzi, którym powiodło się w życiu oraz skrajną biedę mieszkającą w tzw. „Faveli”. Senna należał do tych pierwszych. Dzięki temu już w wieku 4 lat mógł zacząć ścigać się gokartem. Jak sam twierdził, to dopiero były prawdziwe wyścigi, bez pieniędzy i polityki. Jego nieprzeciętny talent został szybko dostrzeżony i w wieku 24 lat trafił do Formuły 1. Początki nie były łatwe. Ayrton znalazł się w Tolemanie — najsłabszym zespole w całej stawce. Nie przeszkodziło mu to jednak w pokazaniu całemu światu swoich umiejętności. Podczas Grand Prix Monako startując z 13 pola, ukończył wyścig na drugim miejscu z minimalną stratą do Alaina Prosta. Gdyby nie przerwano wyścigu z powodu złych warunków atmosferycznych, Senna prawdopodobnie by wygrał. Zaprezentował on wszystkim maraton wyprzedzania i mistrzowską kontrolę bolidu na mokrej nawierzchni. Przed końcem sezonu stawał na podium jeszcze dwa razy, były to trzecie miejsca w Wielkiej Brytanii i Portugalii. W następnym roku trafił do zespołu Lotus, który posiadał bolid zdolny do wygrywania, co Senna pokazał na torze Estoril, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Sukces powtórzył w Belgii i dzięki tym osiągnięciom zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa sezony w barwach Lotusa były równie udane, zwyciężył 4 razy i 14 krotnie stał na podium. Zajął kolejno czwarte i trzecie miejsce w generalce.

Senna za kierownicą Lotusa

Rok 1988 był szczególny dla Brazylijczyka. Po trzech sezonach spędzonych w zespole z Enstone, przeszedł do McLarena, jako kompan dla już wtedy dwukrotnego mistrza świata Alaina Prosta. Senna miał tam pełnić rolę tzw.”drugiego kierowcy”, ale Francuz wiedział, że Ayrton nie będzie miał zamiaru posłusznie jeździć za nim. Toczyli oni ze sobą piękną walkę do końca sezonu, z której zwycięsko wyszedł Brazylijczyk, wygrywając 8 z 16 wyścigów i zdobywając swój pierwszy tytuł mistrzowski. Rok później Senna, aby pozostać w walce o tytuł musiał wygrać wyścig w Japonii. Po zaciętej walce w jednej z szykan zderzył się z Prostem. Francuz niestety nie ukończył wyścigu, a Senna został ukarany za ścięcie szykany, w związku z czym tytuł powędrował do Alaina Prosta. Francuz po sezonie przeszedł do Ferrari.

W latach 1990 i 1991 tytuły padły łupem Brazylijczyka, czyniąc go trzykrotnym mistrzem świata. Sezony 1992 i 1993 nie były już tak udane. Bolidy McLarena znacznie ustępowały bolidom Williamsa, które wyposażono w kontrolę trakcji, co uniemożliwiło Ayrtonowi osiągnięcie ponownego sukcesu. Mimo to Senna wygrał ośmiokrotnie w ciągu tych dwóch sezonów, a po zakończeniu kariery przez Prosta, Brazylijczyk zajął jego miejsce w Williamsie.

Senna za kierownicą Williamsa FW16
Sezon 1994 roku nie zaczął się dobrze. Ayrton nie ukończył dwóch pierwszych wyścigów. Trzecią rundą było Grand Prix San Marino na torze Imola we Włoszech.
Podczas weekendu wyścigowego w kwalifikacjach śmierć poniósł Austriak Roland Ratzenberger. Senna bardzo przejął się śmiercią kierowcy, mimo to zdecydował się wystąpić w wyścigu. Na szóstym okrążeniu w zakręcie Tamburello Senna stracił panowanie nad autem i z dużą prędkością uderzył w bandę. Kawałek odłamanego zawieszenia uderzył go w kask. Senna zginął na miejscu, pozostawiając w żałobie cały świat sportów motorowych.

Ayrton oprócz nieprzeciętnego talentu do jazdy bolidem F1, wyróżniał się również swoją postawą w życiu prywatnym. Większość zarobionych pieniędzy (ok. 400 milionów dolarów) przeznaczył na pomoc dzieciom w Brazylii. Chciał, aby mogły one realizować swoje marzenia, tak jak on tego dokonał trafiając do Formuły 1. Był bohaterem dla swojego kraju. Na jego pogrzeb, zorganizowany przez władze Brazylii przybyło ok. 3 milionów ludzi, co świadczyło o jego niesamowitym uznaniu i popularności.

Ayrton myjący swoją Hondę NSX.

Był żonaty zaledwie przez rok, ponieważ jego wybranka uznała, że nie może konkurować z miłością do wyścigów, która pochłaniała go całego. Senna poświęcił się swojej pasji , której celem było stać się najlepszym w historii. Moim zdaniem osiągnął swój cel w stu procentach.

Karierę wujka kontynuuje jego siostrzeniec, o którym Ayrton mówił „Jeśli myślicie, że jestem szybki to poczekajcie na mojego siostrzeńca Bruno”. Niestety, przeliczył się.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jego osiągnięcia w chwili śmierci to:

-Najmłodszy potrójny mistrz świata (1988, 1990, 1991)
-Najwięcej wygranych w sezonie: 8 (1988)
-Najwięcej wygranych z rzędu od rozpoczęcia sezonu: 4 (GP Stanów Zjednoczonych 1991 – GP Monako 1991)
-Najwięcej zdobytych pole position: 65
-Najwięcej startów z pierwszej linii: 87 (53,7% wszystkich startów)
-Najwięcej startów z pierwszej linii w sezonie: 15 (1988, 1989)
-Najwięcej zwycięstw po starcie z pole position: 29
-Najwięcej pokonanych okrążeń na pozycji lidera: 2987
-Najdłuższe prowadzenie we wszystkich wyścigach na pozycji lidera: 13 676 km
-Najwięcej wyścigów co najmniej przez jedno okrążenie na pozycji lidera: 86
-Najmłodszy kierowca, który podczas jednego GP: wygrał, zdobył pole position, ustanowił najszybsze okrążenie, prowadził przez cały wyścig: 25 lat 10 dni (GP Portugalii 1985)

„Bycie drugim jest byciem pierwszym wśród tych, którzy przegrywają” - Ayrton Senna

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Gumball 3000 w Warszawie - fotorelacja Vintage Auto Art w galerii Kuratorium O wyprawach motocyklowych i technikach jazdy Teraz możecie sobie ulżyć - Robert Kubica jest niebezpieczny! [Niedzielne popołudnie] Limity prędkości, rozmowy przez telefon oraz picie piwa Dużo mocy - samobójstwo czy większe bezpieczeństwo? Klasyczny rekin Wizjoner Chris Bangle i BMW serii 7 E65 Giełda klasyków: Paryskie boginie BMW M1 - niemiecki klasyk na płótnie Bolesne zderzenie z rzeczywistością... Giełda klasyków: Wyścigowe legendy w Paryżu Walki marek motoryzacyjnych, cz.1 Jak dobrać odpowiednią muzykę do jazdy? Jesienne Lamborghini Gallardo na płótnie Giełda klasyków: ranking najpopularniejszych Toyota Celica Dada: Modyfikowane klasyki Corvette C3 Na Berlin z aparatem, część II Od zaplecza - Autokult.pl i inni Zimowy wypad do Krakowa na dobry początek roku Kim jestem? Na Berlin z aparatem, część I

Popularne w tym tygodniu:

Subaru BRZ 2.0i Sport+ 6AT (2017) – test [wideo] Jeep Wrangler w szczegółach MINI Cooper 5d 1.5 136 KM Seven Edition – test [wideo]